Na początku tego roku Linkedin opublikował raport z badania przeprowadzonego w ponad 35 krajach na temat trendów, na jakich będą się skupiać organizacje na świecie w tym roku w kwestii zdobywania i rozwijania talentów w organizacji. Trendem nr 1, absolutnym wygranym było employee experience, na którego głosowało ponad 96% ankietowanych.
To było przed pandemią. A jak może być teraz?
Doświadczenie pracownika nigdy do tej pory nie było tak ważne jak teraz, w nowej rzeczywistości, której zmiany pozostaną z nami na długo. Czas zmian, szczególnie tych nagłych i niespodziewanych, jakie zafundowała nam pandemia, ma ogromny wpływ na to, czego doświadczają pracownicy. Każda zmiana to nowe doświadczenie dla pracownika, to także stres i niepewność. Od pracodawcy zależy jak przeprowadzi pracowników przez tę zmianę, aby ich doświadczenia były pozytywne.
Teraz przyszedł czas na skupienie się na prawdziwym i strategicznym podejściu do budowania pozytywnego doświadczenia pracowników. Pomimo tego, że większość firm obecnie koncentruje swoje wysiłki głównie na utrzymaniu ciągłości biznesowej, warto szukać skutecznych sposobów na wykorzystanie obecnej sytuacji do poprawy organizacji, jej struktury, formy działania, atmosfery i doświadczeń pracowników i przekucia tego bezpośrednio na sukces firmy.
Jaki wpływ wywarł czas pandemii na employee experience? Na czym skupialiśmy nasze wysiłki w kwestii budowania doświadczeń pracowników przed pandemią a co stało się najważniejszym sposobem na employee experience w trakcie i po pandemii?
Employee Experience przed pandemią
Znacznie łatwiej jest budować i tworzyć pozytywne doświadczenia pracowników w czasach, kiedy wszystko idzie dobrze, zgodnie z planem i według wytyczonej strategii:
- Możemy skupić się wtedy na inwestycjach w wellbeing, prawdziwy dobrostan, rozwój i zaangażowanie pracowników. Mamy na to czas i środki.
- Rozwijamy liderów, bo wiemy, że to oni mają bezpośredni wpływ na doświadczenia pracowników, ich produktywność i zaangażowanie.
- Skupiamy nasze wysiłki na programach i strategiach przyciągania, utrzymania i zaangażowania najlepszych talentów w naszych organizacjach.
- Odpalamy prawdziwy festiwal benefitów dla pracowników, dogadzamy jak możemy najlepiej, wykorzystując dobre wyniki i dobry czas dla firmy.
- Projektujemy biura, aby były atrakcyjnym i funkcjonalnym miejscem pracy.
- Zastanawiamy się i analizujemy jakie doświadczenia pracowników budujemy w naszej organizacji. Projektujemy mapy podróży i doświadczeń pracowników, strategie employee experience.
Tak dzieje się w dobrych firmach, dbających o pracowników, w czasach normalnych i przewidywalnych.
A co zrobiła nam pandemia? Jakie zmiany podejścia do employee experience wymusiła na organizacjach?
Czy te wszystkie zmiany pozostaną z nami na długo, czy zmienią na stałe obraz doświadczeń pracowników?
- Bezpieczeństwo, stabilizacja i higiena pracy. To jest obecnie najważniejszy priorytet dla wszystkich firm. Możemy sobie tylko wyobrazić jak wiele nowych doświadczeń tworzą powroty do biur, do nowej, firmowej rzeczywistości, w której musimy przestrzegać restrykcji sanitarnych, dystansu, nowych zasad komunikacji.
- Organizacja miejsca i czasu pracy. Praca zdalna na stałe wejdzie już do naszej rzeczywistości. Dla wielu firm jej wprowadzenie było nie lada wyzwaniem, dla pracowników również, zwłaszcza praca z domu w obecności całej rodziny. Ale na pewno wielu pracowników opcje pracy zdalnej będzie chciało mieć na stałe w pakiecie nowych doświadczeń.
- Elastyczność działania. Nasze organizacje i nasi pracownicy muszą być otwarci bardziej niż kiedykolwiek wcześniej na zmiany. Od firm nowe czasy wymuszają szybkiego reagowania, przeprojektowania struktur organizacyjnych, komunikacji, aby być w każdej chwili gotowym na sprawne dostosowanie się do nowych warunków.
- Digitalizacja komunikacji i relacji. Okres kwarantanny to prawdziwa eksplozja rzeczywistości online w relacjach zawodowych. Pracownicy musieli nauczyć się nowej, wirtualnej współpracy i komunikacji, a pracodawca stanął przed wyzwaniem jak informować i angażować pracowników na bieżąco. Technologia stała się prawdziwym kluczem do nowego employee experience.
- Autentyczność i wiarygodność pracodawcy. Ci pracodawcy, którzy w trakcie pandemii komunikowali się z pracownikami w sposób otwarty, przejrzysty i w zgodzie z wartościami firmy zyskali na wiarygodności i zaufaniu. Zaufanie w czasie kryzysu jest jednym z najważniejszych czynników pozytywnego doświadczenia pracowników.
- Przeprojektowanie organizacji i doświadczeń pracowników. Nowa rzeczywistość zmusza i inspiruje nie tylko do przeprojektowania organizacji ale także do ponownego przeanalizowania jakie doświadczenia pracowników budujemy w tych trudnych czasach i jakie chcemy tworzyć. To dobry czas, aby komunikować nowe strategie, dopasowane do nowych okoliczności. A jeszcze lepiej jeśli zaangażujemy pracowników w tworzenie nowej strategii na czasy resetu organizacji.
Employee experience będzie działać w dobrych i złych czasach, bo będzie oparte na tym, co jest filarem organizacji, czyli jej kulturze, wartościach, dobrych liderach i mocnej strategii.