Do napisania tego tekstu zainspirował mnie projekt a właściwie kampania #WYBIERAM Sukcesu Pisanego Szminką (SPS). Celem jej jest wsparcie młodych ludzi w dokonywaniu świadomych i przemyślanych wyborów zawodowych w życiu.
Do akcji włączyła się także firma Coca-Cola współtworząc z SPS specjalnie dedykowaną pod ten projekt platformę YEP Academy. Jak czytamy na stronie YEP Academy :
„to kompleksowy program dla młodych osób, który oferuje testy predyspozycji zawodowych, kalkulatory płac, obszerną bazę ofert stażów i pracy oraz ciekawych wydarzeń z całej Polski, a także liczne artykuły i porady”.
Oprócz tego także programy mentoringowe i rozwojowe. Czyli prawie wszystko, czego młody człowiek potrzebuje do dokonania właściwego wyboru swojej zawodowej drogi. Świetny pomysł i realizacja, bardzo przemyślana kampania, merytoryczna i bogata w ofertę. Myślę, że trafia idealnie w potrzeby młodych.
Duży plus dla Sukcesu Pisanego Szminką za tak wartościową inicjatywę. Miłe zaskoczenie, że tym razem SPS, który od wielu lat robi tak wiele interesujących projektów dla kobiet teraz skierował swoją uwagę i działanie na młode pokolenie.
Ale dlaczego właśnie ta inicjatywa skłoniła mnie do napisania tego tekstu?
Sporo się przecież pojawia artykułów i informacji o młodym pokoleniu, jacy są, jakie mają potrzeby i wymagania zawodowe, jak zmienią obraz rynku pracy, jak pracodawcy muszą się przygotować do tych zmian itp.
Ale tak naprawdę mało się mówi o tym przed jak trudnymi wyborami rzeczywistość stawia te młode osoby i jak trudno jest im podjąć właściwą decyzję w tak bardzo zmiennych i nieprzewidywalnych warunkach.
Możemy też powiedzieć, że to są przecież odwieczne dylematy młodych pokoleń, niezależnie od tego czy jest to pokolenie X, Y czy Z jest. Po części jest to prawda. Ale co w takim razie sprawia, że właśnie teraz młode pokolenie ma jeszcze większe problemy z wyborem.
Według mnie są tego dwie najistotniejsze przyczyny:
- Młodzi nie maja pełnej świadomości swoich najważniejszych kompetencji oraz mocnych stron. Z raportu przygotowanego przez Sukces Pisany Szminką i YEP Academy dowiadujemy się, że ponad połowa młodych ludzi jest świadoma swoich kompetencji, choć nigdy nie przeszli żadnych testów kompetencji ani nie korzystali z fachowego doradztwa.
W internecie jest mnóstwo przeróżnych testów kompetencji, różnych jakości, dlatego wybór właściwej diagnostyki jest niezmiernie ważny.
Na pewno Strengthsfinder Gallupa jest niezawodnym narzędziem ale również test kompetencji oraz cała oferta YEP Academy są godne uwagi i sprawdzenia.
Od uświadomienia sobie swoich mocnych stron i kluczowych kompetencji droga do znalezienia tej właściwej opcji zawodowej jest już znacznie prostsza.
To nie jest wyzwanie tylko dla młodych. Ilu z nas, w dojrzałym wieku dokonuje decyzji o zmianie zawodowej, pójścia szklakiem swoich pasji i tego, co się po prostu lubi.
Jasne, że do pewnych rzeczy się dochodzi wraz z wiekiem i doświadczeniem ale dlaczego nie pomóc młodym dojść do właściwych wniosków znacznie wcześniej.
- Młodzi nie wiedzą, czy zawód, który wybiorą będzie jeszcze istniał za kilka lat. Nie wiedzą też jakie nowe zawody pojawią się na rynku pracy.
Jak prognozuje Uniwersytet Oxfordzki – 60% dzisiejszych uczniów będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. To ogromne wyzwanie i niewiadoma, które niewątpliwie utrudniają dokonanie wyboru.
Wielu z nas przyszyło Y-om czy Z-tkom metkę leniwych, roszczeniowych, bez motywacji i zaangażowania. To pewnie jedna z bardziej niesprawiedliwych ocen, bo wiemy, że te pokolenia to ambitni, otwarci na nowe wyzwania, na wielozadaniowość, chętni do rozwoju.
Czego zatem młodzi ludzie oczekują od przyszłej pracy?
Z raportu Sukcesu Pisanego Szminką dowiadujemy się między innymi, że:
- Prawie 90% młodych ludzi ceni sobie elastyczność godzin i miejsca pracy – praca zdalna jest istotnym atutem. Oczekują dobrego wynagrodzenia oraz rozwoju zawodowego. Chcą mieć wolność w decydowaniu o czasie spędzanym na pracy i możliwość spełniania się na różnych płaszczyznach.
- Dla młodych pieniądze nie stanowią już bezwzględnej wartości, nie są czynnikiem angażującym. Liczy się satysfakcja z tworzenia czegoś nowego, poczucie wpływu.
- Równowaga między pracą a życiem prywatnym. Młodzi ludzie chcą mieć życie poza pracą i chcą mieć na nie czas.
O tym wszystkim już wiemy, że młode pokolenie tak chce pracować, że ma takie potrzeby i może właśnie dopiero Y i Z będą tymi pierwszymi, którzy zrozumieją właściwą rolę pracy w życiu…
Młodzi stają przed trudnymi zawodowymi wyborami a z drugiej strony mamy pracodawców, którzy stoją przed ogromnymi wyzwaniami, jakie stawia przed nimi młode pokolenia i zmieniający się rynek i warunki pracy.
Wiemy, że młodzi chcą i będą chętnie zmieniać pracę, stanowiska, projekty – bo to lubią i to ich rozwija. I pewnie flagowy atut niektórych firm, które oferują stabilizację i pracę do emerytury może co niektórych młodych pracowników wręcz przestraszyć i zniechęcić do takiego „usidlenia”.
Pogódźmy się z tym, że możemy mieć dobrego, młodego pracownika tylko na „chwilę” ale zróbmy wszystko, żeby ta chwila trwała jak najdłużej i żeby zbudować w tym czasie jak najlepsze doświadczenie. Wyzwaniem jest budowanie wizerunku pracodawcy, takiego, który będzie przyciągał najlepszych na etapie rekrutacji ale także na tyle wiarygodnego i autentycznego, aby chcieli zostać na dłużej.
A jak odejdą – to żeby byli ambasadorami naszej marki.
Tu zdecydowanie kłania się employee experience, czyli budowanie pozytywnego doświadczenia pracownika.
Nie tylko na etapie rekrutacji i onboardingu ale także potem, aby rozwijać i angażować, dawać poczucie sensu i wpływu na to co dzieje się w firmie.
Warto się naprawdę pochylić i przyjrzeć jaka jest sytuacja zawodowa młodych ludzi, jakie są ich prawdziwe dylematy wyboru i problemy z podjęciem właściwej decyzji. Ale przede wszystkim jak wesprzeć ich w znalezieniu dobrej drogi i zrozumieć przed jak wyjątkowymi decyzjami stoją.
Sukces Pisany Szminką, w ramach projektu YEP Academy przygotował pierwsze własne badania dotyczącego sytuacji zawodowej osób w wieku 20 – 29 lat w Polsce. Warto je zobaczyć.
Czytamy w raporcie, że: „obecnie najważniejszym „doradcą” zawodowym jest internet.
81,7 proc. młodych ludzi informacji o karierze i konkretnych zawodach szuka właśnie w ten sposób” Raport pokazuje, że „18 proc. mieszkańców Polski to osoby w wieku 15-29 lat. To oznacza, że te 6,9 mln osób znajduje się w okresie podejmowania najważniejszych decyzji zawodowych”.
To ogromna liczba osób, która za chwilę wkroczy na rynek pracy.